Cum dăruiește EA? Cum dăruiește EL?

Cercetătorii au acordat o atenție sporită diferențelor de gen cu privire la diverse comportamente sociale. Structura psihică și comportamentală prezintă diferențe importante între el și ea în multe contexte. În ceea ce privește comportamentul referitor la oferirea cadourilor și primirea lor rezultatele lui Wolfinbarger & Gilly din 1991 prezintă niște concluzii interesante, pe care am decis să le împărtășesc cu voi.

Cadouri personalizate

Cercetări din toată lumea arată că există diferențe importante între modul în care dăruiesc bărbații și femeile.

În ceea ce privește valoarea cadourilor bărbații oferă daruri de o valoare mult mai mare în relațiile lor cele mai importante (soția, iubita sau copiii), decât valoarea cadourilor primite.

Cadouri personalizate

Pe de altă parte, femeile oferă cadouri de o valoare mai mică, însă includ mai multe persoane pe lista lor de cadouri, oferind în general în mod regulat unui grup mai mare de persoane ce pot include alți membri ai familiei, prietene, prieteni de familie și alte persoane importante pentru ele.

Cadouri personalizate

În ceea ce privesc deciziile pentru cadouri comune în familie, într-un cuplu acestea sunt luate în majoritate de partea feminină. În cazul bărbaților care iau cadouri singuri, studiile arată că aceștia sunt mult mai predispuși spre a solicita sfaturi cu privire la ce ar putea oferi, decât femeile.

Dintre cadourile oferite de un bărbat doar 4% sunt orientate spre alt bărbat, fie că este vorba de un membru al familiei  sau un prieten. Spre deosebire de bărbați, femeile oferă 17% din cadourile oferite altor femei.

În ceea ce privește darul primit sau oferit femeile și bărbații tind să transmită mesaje diferite. Pentru o femeie este important să transmită aprecierea și importanța relației, pentru a o reconfirma sau pentru a o întări. Spre deosebire de femei, bărbații exprimă deseori mesaje referitoare la status și valoarea proprie în modul în care oferă.

În urma sumarizării acestor diferențe autorii conturează ipoteza că în a dărui există trei predilecții principale în funcție de care bărbații se diferențiază în modul în care dăruiesc de femei: predilecția spre a dărui ceva practic, predilecția spre a dărui cu o atitudine pozitivă și predilecția spre a dărui din obligație. Rezultatele pe baza analizelor statistice în rândul unui grup de  50 studenți din cadrul programelor de master  a unei universități americane arată că:

1. În ceea ce privește orientarea spre a dărui un cadou practic nu există diferențe între bărbați și femei

Cadouri practice

Suntem la fel de orientați spre a oferi ceva practic. Autorii prezintă o întâmplare amunzantă din animația familia Simpson pentru a ironiza simțul practic dus la extremă în cazul bărbaților. Homer îi dăruiește cadou lui Marge o minge de bowling cu numele lui, pentru ca tot el să folosească mingea mai târziu. Amuzant nu? însă cercetările arată că sunt bărbați, care într-un mod subtil cumpără cadouri pentru partenerele lor pe care le vor folosi în mod practic pentru ei, precum: cărți de dezvoltare personală sau ficțiune, electronice sau chiar echipamente sportive.

Pe de altă parte femeile sunt uneori orientate spre a lua produse cu o valabilitate scurtă ca și cadouri, precum obiecte ornamentale sau consumabile, cărora deseori bărbații nu le văd utilitatea.

Cu toate acestea atât femeile cât și bărbații urmăresc de-alungul timpului să ofere ceva folositor celor din jur, cu cât relația este mai importantă cu atât valoarea și practicabilitatea darului oferit va crește.

2. Femeile sunt cele care, în general, dăruiesc cu o atitudine mai pozitivă

Cadouri sărbători

Multe studii arată că femeile sunt mai orientate spre altruism decât bărbații, o explicație dată de acest studiu este aceea că există un sentiment de satisfacție atașat comunicării aprecierii și dezvoltării relațiilor pe care femeile îl au în general. Din această satisfacție rezultă deseori o bucurie mai mare de a dărui decât chiar aceea de a primi. O altă explicație constă în faptul că femeile atașează o simbolistică darului, deseori acestea analizează darul primit din prisma timpului dedicat căutării acelui dar, atenției pe care o persoană a oferit-o nevoilor ei și a aspectelor care o diferențiază. Cu alte cuvinte, femeile evaluează cadoul din prisma procesului din spatele cadoului.

3. Dintre bărbați și femei, bărbații sunt mai predispuși în a oferi dintr-un sentiment de obligație

Cadouri inedite

Acest sentiment de obligație nu se referă în mod necesar la o datorie resimțită, cât la intenția de a oferi ceva perfect sau cu totul impresionant, ceva ce va stârni o reacție pozitivă. Pentru ca oferirea darului să fie un succes, o mare parte din bărbați se vor sfătui sau vor căuta recenzii despre anumite daruri, propuneri, sau chiar și semnificații psihologice sau simbolistice ale unor daruri. Cu cât persoana căreia îi va fi oferit darul este mai importantă, cu atât sentimentul de a oferi ceva cu totul impresionant este mai acut.

Ce spuneți despre aceste rezultate? Vă regăsiți?

Fie că doriți să cumpărați ceva practic fie ceva cu totul special oferta Marta’s Gift te va ajuta să faceți o impresie de neuitat! Consultă catalogul nostru aici.